تاريخ انتشار : ١٢:٥ ٢٩/١٠/١٣٩٣

آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(27) نقد غیرفنی رضاامیرخانی به بهانه‌ی نقد مویان چینی!469+نقد یک طرح فرهنگی467+بار دوم زیباتر به نظر می‌آد466+پرفروش‌های ترازوی نشر465+من از شخصیت امیرخانی خوشم نمی‌آید...هیچ اشاره‌ای به تحول‌خواهی احمدی‌نژاد نمی‌کند464+معماری و نفحات نفت459+گنبدهای گالوانیزه‌ی مازندران456+به دانش‌جویان‌م نفحات را توصیه می‌کنم451
   جهت سهولت دست‌رسي كاربران، هر بیست مطلب مرتبط در يك صفحه ذخيره خواهند شد. براي ديدن چهارصد و پنجاه نظر قبلي به لينك‌هاي پايين صفحه مراجعه فرماييد.
 =======================================

470
آل طه و آل یس: 
انقلاب اسلامی ایران ، ساخت درونی و برند ملی
http://aletahayasin.blogfa.com/post-750.aspx
aletaha-اسفند93
ایشان در زمینه ی برند ملی دو کتاب "نفحات نفت و نشت نشا" را از آقای رضا امیرخانی معرفی کردند.

 =======================================

469

ایلنا: http://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-61/254399-%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%88-%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D9%85%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF
...-اسفند93
امیرخانی همیشه برادری‌اش را با وضعیت موجود ثابت کرده و این معصومیت را پیدا کرده است تا در مورد چیزهایی حرف بزند که در نگاه اول به نظر سیاسی هم برسد.
...
انصاری با اشاره به شباهت‌هایی در رویکرد مو یان به ادبیات و رویکرد نویسنده‌ای چون امیرخانی در ایران گفت: در ایران برای مثال رضا امیرخانی نویسنده ای است که علنا اعتقاداتش را به‌راحتی می‌گوید و گاهی در مصاحبه‌هایش انتقادهایی می‌کند که هر نویسنده‌ای جز او این اجازه را ندارد و شاید گفتن آن حرف‌ها از زبان نویسنده‌های مستقل باعثمشکلاتی برای‌شان شود. مثلا در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: ایران در حال فروپاشی است، چه‌طور امیرخانی می‌تواند بدون واهمه‌ای این حرف را بزند اما نویسنده دیگری حتی اگر بتواند این حرف را بزند صدایش شنیده نمی‌شود چون اگرچه به نظر می‌رسد حرف یکی است ولی بیان شدن آن از زبان امیرخانی با نویسنده‌ی مستقل فرق زیادی دارد. امیرخانی همیشه برادری‌اش را با وضعیت موجود ثابت کرده و این معصومیت را پیدا کرده است تا در مورد چیزهایی حرف بزند که در نگاه اول به نظر سیاسی هم برسد در حالی که مثل آثار مو یان این مخالفت‌ها و انتقادها در یک محدوده مشخص تعریف شده است که هم در رمان‌ها و هم در کتابی چون نفحات نفت او می‌توان دید.
...

نصاری با اشاره به دو طیف نویسنده یکی مبارزه‌جو و دیگری خنثی در ایران گفت: قبل از انقلاب شمیم بهار و اطرافیانش اعتقاد داشتند که کاری که می‌کنیم هنر برای هنر است و با سیاست کاری نداریم و فقط نویسنده‌ایم، اگر قرار باشد مداخله‌ای کنیم در متن و داستان مداخله می‌کنیم. حالا در داستان‌های شمیم بهار هم چندان مداخله‌ای نمی‌بینیم، درست است آن داستان‌ها از نظر ارزش هنری هنز ماندگاراند اما از منظر سیاسی داستان‌های شدیدا اخته و سیاست‌زدایی شده‌ای هستند. بعد از انقلاب ایران از دهه‌ی ۸۰ این رویکرد در ادبیات ما به شدت رواج پیدا کرد و ما در دوره اختناق ادبی هستیم. امیرخانی محصول همین نگاه است و باید به این نکته توجه داشت که چه‌قدر می‌تواند ایده‌ای چون نگرش مو یان به ادبیات در ایران خطرناک باشد که ما امروزه از شمیم بهار که حداقل درون ادبیات خود ادبیات را نشانه می‌رفت به ادبیات اخته‌ای برسیم که نه از نظر ادبی ارزشی دارد و نه از نظر سیاسی.

خلیل درمنکی در واکنش به مقایسه مو یان با رضا امیرخانی گفت: بین نئولیبرالیزم چین با ایران تفاوت وجود دارد. در دولت کمونیسم چین نویسنده مثل سایر مردم بود و رانتی نمی‌گرفت. اما در ایران یک عده آدم مفت خور به معنای آدمی که در ادبیات مارکسیستی می‌تواند خودش را نشان دهد شکل گرفته‌اند که به راحتی می‌توان گفت به نوعی لمپن پرولتاریا هستند.

سعید شریفی نیز در این باره گفت: رضا امیرخانی و مو یان در ظاهر هر دو درون سیستم می‌نویسند اما در همه سیستم‌ها دو جنبه خوب و خشن وجود دارد که امیرخانی بخش خشن را سانسور می‌کند اما مویان بخش‌ها را کنار هم می‌گذارد.

در ادامه این جلسه احمد ابوالفتحی داستان‌نویس گفت: ما قبل از صحبت درباره مو یان و امیرخانی باید آن‌ها را خوب بشناسیم. امیرخانی یک سفرنامه به سیستان دارد که در آن به ناتورالیستی‌ترین شکل ممکن وضعیت فقر در ایران را نشان می‌دهد و خیلی رادیکال‌تر از مو یان است اما روش هر دو در رویکرد به حکومت‌ها یکی است. برای صحبت از مو یان باید تاریخ چین را بشناسیم، چین ۱۹۷۸ به بعد را نمی‌توان با چین ۱۹۷۸ 
...

 =======================================

468
یادداشت‌های یک رهجو: 
مواظب باش نفتی نشی!

 http://motalebi.blog.ir/1393/05/17/nafahat
مصطفی مطلبی-مرداد93

چندروز پیش مختصر فراغتی پیدا کردم و گفتم بد نیست کتابی هم بخوانم. از بین کلی کتاب نخوانده رفتم سراغ «نفحات نفت». کتابی که به موضوع مدیریت نفتی در ایران می‌پردازد و زیر و بم آن را در می‌آورد. دامنه تحلیل‌های رضا امیرخانی حتی مدیریت نفتی فوتبال را هم در بر می‌گیرد و  می‌گوید: «کدام استقلال و کدام پیروزی وقتی هر دو متصل می‌شوند به شیر نفتی که دست رئیس ورزش کشور است؟! و رئیس ورزش کشور خودش رقابت می‌کند با خودش، البته زیر نظر داور خارجی! ...» گفته می‌شود این کتاب مدت‌ها در گیرودار دریافت مجوز از ممیزی وزارت ارشاد بود. خودم شاید به بخش‌هایی از آن نقد داشته باشم ولی آن را بسیاربسیار پرمغز و متفکرانه می‌دانم. می‌خواهم بدانم نظر شما در مورد این کتاب چیست

 

 =======================================

467
مهدیار: طرح اقتصادی و نسبتا فرهنگی روشنا
http://mahdiyaar.blog.ir/1393/12/07/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D8%A7
...-اسفند93

جالب‌تر اینکه در هر مرحله پنج کتاب و نهایتاً 20 جلد کتاب جیبی سهم هر خواننده است که برای تهیه این 20 جلد، مخاطب باید مبلغ صد هزار تومان هزینه کند. احسنت به این طرح فرهنگی و ترغیب‌کننده ! کافی است بدانید با این مبلغ می‌شود دوره شش جلدی اصول کافی با ترجمه یا سه دوره دوجلدی علل‌الشرایع یا مجموعه آثار رضا امیرخانی یا شش‌جلد کتاب مفاتیح الحیات آیت‌الله جوادی آملی را تهیه کرد . جالب‌تر اینکه در هر مرحله 110 جایزه به برندگان اهدا می‌شود که ارزش ریالی صد جایزه از 110 جایزه کمتر از هزینه کتاب‌ها می‌باشد.


 =======================================

466

صامدون: گره نفت به اقتصاد ایران ؟؟؟
http://saamedon.blog.ir/1393/12/%DA%AF%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%81%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
بیدار بیقرار-اسفند93

واسه پیدا کردن جواب این سوال یاد یه کتاب افتادم که فروردین همین سال توی یه کتابفروشی از ایستگاه مشهد خریدم نوشته بود نفحات نفت ،به خیال اینکه یه کتاب نقد سیاسیه و خوندنش حوصله زیاد میخواست که اون برهه زمانی در من نبود ،میخواستم بیخیال کتاب بشم که اسم رضا امیرخانی توجهم رو جلب کرد برام عجیب بود که رضا امیرخانی که همیشه رمان هاش رو خونده بودم یه کتاب تاریخی سیاسی بنویسه اون هم به شکل نقد این رو از تورقی که همون سرپا توی ایسثگاه کردم ، فهمیدم .....خلاصه الان که برای بار دوم و با توجه بیشتر این کتاب رو میخونم برام زیبا و پر محتوا تر به نظر میاد 

 =======================================

465

رجانیوز: ترازوی نشر ۲۷/ کتابهای پرفروش در تهران، اصفهان و نجف آباد/

نقدی بر نفحاتی که آغشته به نفت است/ لطفاً در این مرحله توقف نکنید!


http://www.rajanews.com/news/198773
...-بهمن93

نقدی بر نفحاتی که آغشته به نفت است!

کتابستان شهدا: تهران، متروی میدان شهدا، کتابستان: ۰۲۱۳۳۳۵۰۰۷۲

«من زنده ام» در کتابستان شهدا هم صدرنشینی خود را حفظ کرده است.

دومین پرفروش را سیدمرتضی آوینی با «فتح خون» فتح کرده است. پرفروش ترین کتاب سیدشهیدان اهل قلم که هنوز که هنوز است از آن اشک تازه تراوش می کند!

مقاله بلند رضا امیرخانی درباره اقتصاد نفتی با عنوان «نفحات نفت» آخرین پرفروش این کتابفروشی است که این روزها در حال و هوای اقتصاد مقاومتی و غیرنفتی، خواندنش خالی از لطف نیست. امیرخانی از مضرات وابستگی به نفت نوشته است که در چنین شرایطی کارآفرینی در کشور کم می‌شود و همه گمان می‌کنند دولت باید پول نفت را به آنها بدهد. در حالی که کارآفرینی باید بر دوش مردم باشد و نه دولت.

 =======================================

464

http://ketabmaan.blogfa.com/post/1
احمد-دی93
این به نفحات نفت ربطی ندارد!

مدتهاست که قصد دارم تا وبلاگی راه بیاندازم و در آن کتابهایی را که می خوانم، بدون پایبندی به قاعده ای مشخص، معرفی و نقد کنم؛ اما فرصت و همتش تا الان دست نداد. واقعا شروع به کار این وبلاگ، هیچ نسبتی با کتاب نفحات نفت و رضا امیرخانی ندارد. تصادفاً همت و فرصت وبلاگ زدن، خورد به خواندن این کتاب و مناسب دیدم تا از فضای مطالعه کتاب فاصله نگرفته ام، مطلب مربوطش را بنویسم.

شخصیت امیرخانی

راستش را بخواهید، من زیاد از کتابها و شخصیت امیرخانی (که معمولاً در آثارش هم کسی هم تیپ خودش محوریت دارد!) خوشم نمی آید. به نظر می رسد امیرخانی یک "بچه پولدار اصیل مذهبی" است و در اثر معروفش، "من او" همین گونه تیپ است که برای سایر تیپهای خوب و مثبت، نقش رهبری و محوریت را ایفا میکند. از امیرخانی، "نشت نشا"، "از به" و "من او" را تا کنون خوانده ام که اکثراً با آنها احساس همذات پنداری نکرده ام.

تولد کتاب

این کتاب در سال 89 به بازار عرضه شده، و طبق ادعاهایی ماه‌ها در انتظار مجوز به سر برده است. اما متن کتاب نشان می دهد که میان نگارش نهایی و به زیر چاپ رفتن آن، فاصله چندانی وجود نداشته، چرا که مثالها اغلب در همان حال و هوایی بعد از فتنه و وقایع سال 88 است.

شیوه نگارش

زبان کتاب، حالت دانشگاهی و مقاله علمی ندارد، تقریباً به هیچ منبعی هم ارجاعی داده نشده، به جز محفوظات، مسموعات و مشهودات نویسنده! گذشته از برخی اشتباهات (نظیر سهم نفت از تولید ناخالص ملی یا صادرات ایران، یا وجه تسمیه مخفف ب.پ. شرکت بریتیش پترولیوم که به ترفند انگلیسیها در خوزستان بنزین پارس خوانده شده! در حالی که اصلاً در زمان حضور شرکت مذکور در ایران نام آن "شرکت نفت ایران و انگلیس" یا  Anglo-Persian Oil Company بوده و نه بی. پی.) ولی این به معنای تخطئه چنین شیوه ای نیست، بلکه اتفاقاً از نظر ساده و همه فهم بودن، طیف وسیعی از مخاطب را جذب می کند. این شیوه در کتاب معروفی از همین دست یعنی "جامعه شناسی خودمانی: چرا درمانده ایم" اثر حسن نراقی به کار گرفته و جواب هم داده است.

...
تحلیل و نقد من از کتاب

امیرخانی بنابر روش خاص خود، بر جعل و جااندازی واژه "سه لتی" تلاش بسیار دارد. او در این کتاب اساس مشکلات را به گردن نفت و مدیریت دولتی متکی به آن می اندازد. تأکید بیش از حد او بر نفت از آن رو بیجاست که اگر فرضاً ایران نفتی هم در بساط نداشت، بسیاری از مشکلات امروز را -حالا شاید در ابعاد کوچکتر- بر گرده اش می داشت؛ چرا که نفت تنها منبع درآمد دولت در ایران نیست، و مالیات و سایر درآمدها هم وجود دارتد. در واقع امیرخانی به جای کوبیدن این ماده بدبو اما گرانبها، باید همه فریادهایش را بر سر "بروکراسی" می کشید که آن نعمت خدادای به اضافه سایر درآمدها را به نقمت تبدیل کرده است.

امیرخانی باز هم بنا به عادت مألوف، غری می زند، بی آن که راهکار "درست و کارآمدی" ارائه دهد. راهکار امیرخانی این است که جوانانی که هنوز آلوده نظام نفتی نشده اند، راه خود را در بخش خصوصی و اشتغال زایی پی بگیرند که به مدیران نفتی سه لتی هیچ امیدی بر اصلاح امور نیست. این سخن از آن جا نادرست که راه اصلاح یک کشور و جامعه، از تغییر در مناسبات دولتی و قوانین میگذرد. این را خود امیرخانی بارها در کتابش اذعان کرده که رونق نگرفتن تولید و کسب و کار سالم در ایران، ریشه در قوانین نابجا و رفتار نادرست بروکراسی دارد. پس چگونه می توان بدون تغییر در این مناسبان، امیدوار به تحول بود؟
نکته دیگر این که در خلال مباحث کتاب، نویسنده به مفهوم دقیق ملی شدن نفت اشاره ای می کند، و آنچه را به این عنوان صورت گرفته را غیرحقیقی می داند، چرا که در خلال تلاشهای نهضت ملی سال های 29 تا 32، در واقع نفت از اختیار یک شرکت بیگانه در آمد و "دولتی" شد.

اما از آنجایی که امیرخانی، نمی تواند ژست مخالفخوانی با رییس جمهور وقت، احمدی نژاد را کنار بگذارد؛ هیچ اشاره ای به زمزمه های تحولخواهی او نمی کند. سخن از تدوین و اجرای طرح بزرگی به نام هدفمندی یارانه ها در زمان نگارش کتاب مطرح بوده، ولی امیرخانی به آن وقعی نگذاشته است.

همچنین ایده ها و برنامه هایی که رییس جمهور سابق در راستای ملی کردن واقعی نفت مطرح می کرد (بنگرید به نطق رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 27 دیماه 1391)، چنان معروف بود که محل بحث هر مجلس و محفلی گردیده بود؛ ولی با این حال مشخص نیست چرا نویسنده نفحات نفت در حمایت از آن طرح ها سخنی نگفت و کاری نکرد؟

امیرخانی در خلال کتاب و با توجه به خاستگاه طبقاتی اش، نوعی سرمایه داری را جایگزین وضع فعلی می کند. وی دانشگاه آزاد را به عنوان یک نمونه تقریبا خوب از شکل گیری یک حرکت غیردولتی با مبادی دولتی برمی شمارد. این همان شیوه ای است در دوران صدارت آقای رفسنجانی اجرا شد و منجر به ایجاد طبقه نوکیسه سرمایه دار مبتنی بر قدرت و رانت دولتی شد، و شگفتا که با وجود انواع و اقسام فسادها و خرابی هایی که همین دانشگاه آزاد بر نظام آموزشی و سیاسی و فرهنگی کشور به بار آورده و اکنون عیناً قابل رویت است، کسی چون امیرخانی با همه ادعاهای ریز و درشتش، آن را به عنوان الگو برمیشمارد.

او به جای آنکه قدردان رقابت های سیاسی و انتخاباتی بعضاً جدی در ایران باشد، در آرزوی شکلگیری یک رقابت کانالیزه شده همچون رقابت دو حزب در آمریکا نشسته است؛ بی آنکه به این نکته توجه کند که مهم ترین خطر برای مشروعیت یک حکومت، سلب توجه مردم از مناسبات حاکمان و اصطلاحاً حالت "فک شدگی" میان دولت و مردم است. و این گونه ساده بینی ها یا بهتر بگوییم ساده سازیها در کتاب او فراوان به چشم می خورد: نظیر مسئله هسته ای و افق ملی. 

=======================================

463

زندگی در شرایط سخت: ::: / ::: علم ِ نفتی ::: / :::
http://zdss.ir/1393/10/25/%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%86%D9%81%D8%AA%DB%8C
فانوس شب-دی93
کارخانه پژو فرانسه ، در اوایل دهه ی هشتاد میلادی به مرور در بازار رقابت کم آورد

مدیران پژو دوره می افتند در دانشگاه ها

فقط در پلی تکنیک فرانسه ، 200 پروژه دانشجویی تعریف می کنند
...

=======================================

462
عمار 313: 
نفحات نفت
http://2400.ammar313.ir/page-643519.html
..-...

وقتی مدیر فوتبالی به‌فرموده و شش ماه یک بار، تغییرات می‌کند، به طور طبیعی بازی‌کن سالاری به وجود می‌آید. مدیری که نه سرمایه‌دار بوده است، نه سرمایه‌ساز بوده است، نه اعتبار ورزشی دارد و نه اعتبار مدیریتی، با طول دوره‌ی شش ماه به صورت متوسط کجا می‌تواند به ستاره‌ای با طول دوران بازی‌گری لااقل ده سال و دست‌مزدی لااقل بیست برابر، امر و نهی کند؟! بازیکن سالاری معلول طبیعی مدیریت ورزشی دولتی در کشور ماست. مدیر شش ماهه تغییر می‌کند، مربی یک ساله و بازی‌کن ده ساله! طبیعی است که بازیکن به مربی دستور دهد و مربی به مدیر در این نظام واژگون سالار!!

نفحات نفت/ نوشته رضا امیرخانی / نشر افق / به بهانه‌ی بازی استقلال و پرسپولیس

=======================================

461
عصر فرهنگ: 
«نفحات نفت»؛ نقد اجتماعی- سیاسی به سبک امیرخانی

http://asrfarhang.ir/-/%C2%AB%D9%86%D9%81%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%AA%C2%BB%D8%9B-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C
...-آذر93

عصر فرهنگ؛ نوشتن از اميرخاني کار زياد سختی نيست، گستردگي نوشته‌های او آنقدر زياد است كه می‌تواند هر قشری را به خود جذب کند. اساساً هر خواننده‌ای با خواندن نوشته‌های او به یاد جلال ميفتد! امیرخانی هم مثل جلال در هر زمینه‌ای قلم زده! از داستان و سفرنامه گرفته تا مقالات و غيره...

با خواندن كتاب «نفحات نفت» اين موضوع بيشتر مسجل می‌شود.

كتاب همانطور كه از اسمش پيداست راجع به نفت است. نه شيمي نفت...نه اقتصاد نفت... بلكه «فرهنگ نفت».


اميرخاني به زبان ساده جواب سؤال معروف «پس اين پول نفت كجا ميره؟ چجوري خرج ميشه» را در طي فصول اين كتاب می‌دهد. وی همچنين با نگاهی ژرف ريشه بسیاری از مشكلات فرهنگي و اقتصادي را در اعماق چاه‌های نفت پيدا می‌کند؛ و جالبتر اينكه ردپاي اين تفكر نفتي را ابتدا در سازمان ها و ادراجات سه لتي [1] و سپس در فرهنگ عامه هم آشكار می‌کند. نفتي كه با واريز پول‌های هنگفت تلاش و رقابت سالم را از ميان می‌برد و طبعاتي به بار می‌آورد كه بهتر است با خواندن خود كتاب متوجه آن شويد.


اما يكي از زیباترین بخش‌های كتاب، نتیجه‌گیری آخر آن است. با اينكه تقریباً همه با تعریف پايان فيلم قبل از ديدن آن مخالفیم، باز هم علاقمندیم انتهای این کتاب را با شما به اشتراك گذاریم:


«خانواده‌ای هست مفلوک. کار پدر بدان جا کشیده است که مجبور است طلای مادر بفروشد تا نان سفره فرزندان فراهم آورد و البته بیش از آن را نیز خرج خود کند...به پدر چه خواهید گفت؟ بیکار؟ مفلس؟ معتاد؟ هر چه خواستید بگویید اما بدانید از چنین مردی بایستی ناامید بود. اگر کسی به فکر نجات چنین خانواده‌ای باشد، تنها به فرزندان جوان امید خواهد بست...
مادر یعنی وطن. طلا یعنی نفت. پدر یعنی دولت... این ملک پدرانی داشته است که برای حکومت، نه طلای مادر که خود مادر را نیز فروخته اند! در چنین خانواده‌ای تنها مایه نجات، همت فرزندان است... از پدر کاری بر نمی‌آید...»


اميدواریم از خواندن این کتاب لذت ببريد...

 

 

پی نوشت: توضيح اميرخاني راجع به لفظ سه لتی: روزگاری بنایم بر این بود که نام این نوشته را بگذارم مسوول سه لتی! یا دست کم تقدیم ش کنم به مسولان سه لتی ... و مسول سه لتی را بر ساخته بودم از عبارت مسوول دو لتی . با این توضیحات ... که اولا مسوول سه لتی را دقت کنيم که هفت قران به میان ، با مسوول صلتی اشتباه نشود. و مگر می شود مسوول ،اهل  صله و پاداش و زیر میزی و رومیزی باشد؟

=======================================

460
طریق: جهانِ دیجیتالی انقلاب اسلامی

http://tariq.blog.ir/1393/09/23/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C
میثم امیری-آذر93

 همه‌ی اطلاعات مکتوب بشری تا 1980 میلادی، مقداری بوده است، فرض کنید 1 واحد. این مقدار، در دهه‌ی هشتاد (1981-90)  دو برابر می‌شود. از سال 1990 تا 1995 میلادی اطلاعات مکتوب بشری باز دو برابر می‌شود. این بار در فاصله‌ای 5 ساله. یعنی یک واحد از زمان آدم ابوالبشر تا 1980، 2 واحد تا 1990، و 4 واحد تا 1995! بعدتر هم پیشبینی می‌شود که در زمان ما هر 6 ماه، اطلاعات بشری دو برابر شود. این البته معنای کیفی ندارد. در آن 1 واحد، از دیوان حافظ تا سمکِ عیار تا مجموعه آثار شکسپیر و سروده‌ها اوستا یافت می‌شد. این دو برابر شدن به آن معنا نیست که حالا هر 6 ماه یکبار ، آثاری به درخشش کار حافظ و شکسپیر تولیدات می‌شود! بل تنها نموداری است از یک رشد وحشتناک. (نفحات نفت، رضا امیرخانی، صفحه 212)

   در چنین شرایطی، سرگرمی و اوقات فراغت آرام آرام به مهم‌ترین صنعت در تکاپوی جهان بدل می‌شود. و این بخش از همه بیشتر سبدِ کالای مردم را پر می‌کند. این یکی از مهم‌ترین جنبه‌های گسترش اطلاعات است.
...
حقیر به عنوان یکی از علاقه‌مندانِ انقلاب اسلامی، سایت‌های امید حسینی (آهستان)، شهاب مرادی، دوئل (میثم محمدمحسنی)، اِرمیا (رضا امیرخانی)، راسخون (حوزه علمیه اصفهان)، تبیان (سازمان تبلیغات اسلامی) و... اشاره کرد. این‌ها را گفته‌ام تا ضمنِ به یاد داشتنِ نقاطِ ضعف، نقاطِ قوّت و حرکت‌های پیش‌رو را نیز فراموش نکنیم.

=======================================

459
دست‌انداز:معماری معاصر ایران، نفحات نفت و نقش مردم در تئوری معماری
http://dast-andaz.blog.ir/post/46
شاگرد شوفر-آذر93

فکر میکنم هنوز یه هفته نشده باشه که نفحات نفت امیرخانی روخوندم. کتاب کلا در مورد اثرات مخرب نفت در فرهنگ، سیاست و اقتصاد ایرانه و البته موضوع مهم تری به اسم مدیریت دولتی به پشتوانه ی پول نفت!

بعد چند فصل امیرخانی به این نتیجه میرسه که اصولا راه کار برون رفت از این اقتصاد مریض رو باید در خصوصی سازی و باز گذاشتن دست مردم در اقتصاد و ... جست و جو کرد...

البته این ها رو گفتم تا به این برسم که فکر میکنم فصل اخر باشه یه جایی در مورد اقتصاد اسلامی بحث میشه و این که این اقتصاد اسلامی از دل حوزه و بحث تئوریک و ... بیرون نمیاد.

مثال خیلی جالبی هم داره امیرخانی میگه همون طور که فصل مکاسب رساله های عملیه ی مراجع از دل کار اقتصادی مردم و مثلا بخش خمس و ... از بابت سوالایی که برای مردم پیش میومده شکل گرفته اقتصاد اسلامی هم باید از باز گذاشتن دست مردم در اقتصاد و رصد و تفسیر نمونه های موفق کار توی مملکت اسلامی شکل بگیره یعنی نمونه های غلط رو نقد کردن و بیرون کشیدن اصول درست از دل کارهای موفق.

=======================================

458
موسسه شهید کاظمی: 
طرح ابرار 05/09/93

http://hajahmad.blog.ir/1393/09/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%B1-05-09-93
...-آذر93

سپس از بین افراد حاضر سه نفر به عنوان افرادی که تاکنون بیشترین کتاب را خوانده اند انتخاب شد وبه هرکدام یک کتاب(نفحات نفت؛نفرین زمین و روی ماه خدا را ببوس) داده شد جهت ادامه کار.

=======================================

457

جایی خوانده بودم - به گمان م "داستانِ سیستانِ" رضا امیرخانی - از تفاوتِ مناطقِ آزاد تجاریِ شیخ های شارجه نشین و آبادی و رفاهِ ناشی از سیاست های درستِ شیوخ در پذیرایی و بهره برداری از سرمایه ی ایرانی و نکبتِ رسیده از مناطقِ آزاد تجاریِ وطنی مان -اعنی منطقه ی آزاد چابهار- به بومیان این مناطق. ترسم از این باز و بستن هایی است که در آن مردمِ بومی محلی از اِعراب ندارند.
=======================================

456

تو میایی: سال جدید
http://nafar314.blogfa.com/post-116.aspx
.
..-فروردین93

 

سال 1393 هم آمد!

 

مبارک بادت این سال و همه سال...


آخرین کتابی که خوندم "نفحاتِ نفت" رضا امیرخانی بود، هرچند همشو قبول نداشتم و کلا با سیاستش موافق نبودم اما بطور کلی با بحث "مدیر سه لتی" و خورده نقدهایش موافق بودم از جمله:

گنبدهای گالوانیزه ی طلایی ِ کارگاه گنبد سازی مازندران،

=======================================

455

اهراب نیوز:مصائب تکیه بر صندلی ریاست!

http://www.ahrabnews.com/vdchqmnz.23nq6dftt2.html
مهدی نورمحمدزاده-مهر93

.اگر اهل احساس تکلیف هستیم و قصدمان خدمت، به قول رضا امیرخانی در کتاب «نفحات نفت»، باید از خیر دولت و نفت بگذریم و کوچ کنیم به بیرون از دولت، که آنجا هزار کار ناتمام و هزار درد بی درمان جامعه منتظر حضور جهادی ماست.
=======================================

454

پایگاه دانشجویان دانشگاه های مشهد:  گزیده ای از یک کتاب
http://umst.mihanblog.com/post/465
ستون آزاد-شهریور93

 
همین بیخِ گوش خودمان {دوبی} ، همان جور که برای رونقِ بازرگانی هزاران قانون را حذف می کنند ، همان جور هم برای بالا کشاندنِ مردمِ بومی ، هزار جور ساز و کار می گذارند . برای اقامت باید کفیل داشته باشی ، برای کار ثبتِ شرکت بایستی کفیل داشته باشی ، برای اجاره ی مسکن و ...
و همین می شود که ظرف کم از سی سال ، در آمد نفتی می شود یک سوم از درآمدها و 66 % تولید ناخالصِ ملی از راه بازرگانی حاصل می شود . این یعنی بالا کشیدن مردم !

=======================================

453

تنهایی پرهیاهو: روزی حلال
http://muser.blogfa.com/post/522
قاسم-مهر93
بعد از مطالعه کتاب «نفحات نفت» که در فصل آخرش می نویسد اگر حقوق کارمندیت را از بیت المال دریافت میکنی، بدان که به همه مردم و صاحبان اصلی بیت المال مدیون هستی، ناخودآگاه وقتی امثال این سید بزرگوار را می بینم، بغضی در گلویم می شکند و آرزو دارم که ای کاش وضعیت درآمدی من هم به نوعی بود که ارتباطی به بیت المال نداشت! اما کجاست آن شهامتی که تغییر دهد آنچه را که می توانم؟!
=======================================

452
رویش:سه سوال درگوشي ازمديران فرهنگي اصفهان و پاسخشان...
http://rooyeshnews.com/headlines/58-politics/76160-3930619091712.html
...-شهریور93

آقای وحيد فولادگر عضو سابق كمسيون فرهنگي شوراي شهر

کتاب: کتاب آقای امیرخانی نفحات نفت، کتاب راجع به مباحث علوم اجتماعی طبقه خلاق

=======================================

451
روزنامه شهرآرا: گفتگو با محمد‌مهدی برادران؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد «بودجه ریزی عملیاتی» ضد فساد است ١٠٠سال تاریخ بودجه نویسی کشور بر مبنای «هزینه» بوده است

http://shahrara.com/page,1393,6,15,1,04.html

-شهریور93

متاسفانه برای ما جا افتاده است که هر‌کس خودش را به چاه نفت نزدیک‌تر کند می‌تواند بهره‌مندی بیشتری داشته باشد. همیشه به دانشجو‌هایم توصیه می‌کنم کتاب نفحات نفت امیرخانی را که نقدی است بر مدیریت دولتی ایران بخوانند.


در همين رابطه :
 .آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(26) چرا ما این قدر بدبختیم؟!449+قسمتی از نفحات نفت را بشنوید442+ستاره دریایی نفحات نفت439+باز هم استفاده از عبارت نفحات در متن اقتصادی437+خوش‌ذوقی خبرنگار در انتخاب تیتر436+چرا طرح انصراف یارانه محکوم به شکست است434 
.آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(25) تا نفت هست زندگی باید کرد421+عکسی به یاد نفحات نفت420+اگر به راننده‌های تاکسی حقوق بدهیم...419+تهیه‌ی مستند از نفعات نفتی!توضیح سایت ارمیا418+چند معادله فرهنگی بی جواب416+پرسپولیس قربانی انتقام‌جویی سیاسی413 
.آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(24) اخوینی بر اخوینی نفحات406+انرژی هسته‌ای افق نیست404+نفحات را خواندم و...400+این‌روزهای ناموسی سری بزنید به نفحات397+تغییر تیتر خبرگزاری مهر395+اتصال رئیس جمهور و امپراتور394 
 . آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(23) جای کار نفحات نفت!390+نمایش‌گاه کتاب389+یک مقاله‌ی تحلیلی نه منطقی386+بی بی سی و نفحات نفت383+جیم روزنامه خراسان و خدا پدر امیرخانی را بیامرزد!380+محبت جناب امیرحسین یزدان‌بد و گفتاری راجع به نفحات نفت378+تحلیل‌های نفحات نفتی مخالف ابطال‌گرایی است(؟!)376+توصیه مشترک کیوساکی و امیرخانی375+روزنامه اعتماد و پرفروش‌ها373+نفحات نفت تنها نمونه‌ی کتاب موفق اقتصادی372+زبان خشک اقتصادی ندارد371 
.آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(22) آیا دین فقط ناظر است؟ نقدی خوب بر ایده‌ای در نفحات نفت369+تعصب هم‌دانش‌گاهی!368+چون طلحه و زبیر امیرالمومنین را در حکومت‌داری تاتوان می‌دانستند ما نیز نباید خیال کنیم از رئیس جمهور بیش‌تر می‌دانیم364+راهیان نور و اتوبوس بروجن362+تحریم و نشر و داستان در جام جم361+اعصاب آدمای متعصب رو خرد می‌کنه359+مشکل دست‌مزد سینماگران نیست...358+نقلی از حضرت امام حسین ع در نفحات نفت357+چطور هنوز سر روی تن‌ش مونده؟!356+جناب محمد عزیزی: به قول امیرخانی با شش نفر و نصفی می‌شود فرهنگ این مملکت را درست کرد353+این کتاب ارزش خواندن ندارد... ارزش حفظ کردن دارد351+ 
.آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(21) +خرید تلفنی نفحات نفت347
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(20) +در نفحات نفت تاریخ نگارش نامه در یک‌جا اشتباه آورده شده است.+تن فروشی آکادمیک!+جناب احمد توکلی و تهیه پیش‌نویس قانون کار+سیاوش سرمدی: نمی‌گذارند از نفحات مستند بسازم 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(19) 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(18)
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(17) 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(16) 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(15) 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(14)
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(13)
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(12) 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(11) 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(10) 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(9) 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(8) 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(7) 
آن‌چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(6)
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(5) 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند (4)
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند (3) 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند (2) 
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند (1) 

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٧٥٩٠
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.