رضا امیرخانی - نویسنده ، گفت : در عرصه توزیع می توان به وجود " مافیا " اعتقاد داشت اما به نظر من اگر کتابی پر خواننده باشد جای خود را در شبکه توزیع پیدا خواهد کرد . این نویسنده معاصر درگفتگو با خبرنگارفرهنگ و ادب مهر، با بیان این مطلب ، افزود : در تولید فرهنگی یک کارفردی صورت می گیرد ، بنابراین وجود یا عدم وجود " مافیا " در بخش تولید خیلی نمی تواند وجه مهمی داشته باشد ، اما از آنجا که تولید ادبی در جامعه ما تبدیل به تولید محفلی شده ، " مافیا " برای آدمهای محفلی می تواند وجود داشته باشد . رضا امیرخانی اضافه کرد : واضح است که تولید محفلی خود یک تولید واقعی و جدی ادبی نیست ، بنابراین بحث " مافیا " را در زمینه تولید را یک بحث فردی و بی اساس می دانم اما بحث مافیا در توزیع بیشترناشی ازنگاه غیرحرفه ای به صنعت نشر است و در صنعت نشر ، کتابی که مخاطب داشته باشد به طور طبیعی مخاطب خود را پیدا می کند ولو این که مخالفان عقیدتی و فرهنگی داشته باشد . مدیر انجمن قلم ایران تصریح کرد : به نظر می رسد یک شعاربسیار تو خالی که در این چند ساله فرهنگ این کشور را به صورت جدی تحدید می کند " حمایت از نوقلمان " باشد ، در مملکتی که با حساب و کتاب ساده درصنعت نشرش می توان به این نتیجه رسید که چاپ یک کتاب ، بسیار ساده تر از هرجای دیگر دنیاست ، حمایت از نو قلم یک کار بی معناست . این نویسنده معاصر یاد آور شد : اصولا وجه همت تمام جشنواره ها و بسیاری از ساز و کارهای حمایتی در فرهنگ این مملکت تولید نویسنده است ، حال که بزرگترین مشکل این مملکت کم بودن تعداد خواندگان است نه کم بودن تعداد نویسندگان ، به نظر من ساز و کارهای مدیریت فرهنگی در دولت باید به سمت بالاتر بردن مخاطب حرکت کند نه بیشتر کردن نویسندگان . خالق " من او " خاطرنشان کرد : در برگزاری جشنواره ها اگر به تشریفاتی بودن و گزارش کار به مافوق اشاره نکنیم ، در بهترین حالت هدفشان تولید نویسنده است ، در صورتی که ما با مشکل مخاطب بیشتر از نویسنده مواجهیم ؛ در مملکتی که شمارگان کتابها کمتر از تعداد نویسندگان است ، نشانگر این است که مشکل عمده ما در پیدا کردن مخاطب است